VRIJESCHOOL – Kinderboekbespreking (3)

.

Het is voor kinderen niet altijd even gemakkelijk gevoel te krijgen voor de oorsprong van allerlei gewone dingen. Geld komt toch uit de muur, melk uit de fles en honing uit een pot? Een geweldig boek om speels aan de weet te komen waar kleren vandaan komen en hoe ze worden gemaakt, is Pelles nieuwe kleren van Elsa Beskow. Het is een echt lenteboek, want het begint zo:
‘Pelle had een lam dat helemaal alleen van hem was. Het lam werd groter maar Pelle werd ook groter. De wol van het lam werd steeds langer en Pelles kleren werden steeds korter. Toen nam Pelle een schaar en schoor daarmee de wol van het schaap af’.
En dan begint Pelles tocht langs de mensen die hem helpen’. Oma kaardt de ruwe wol heel fijn, terwijl Pelle ondertussen het onkruid tussen de worteltjes in haar moestuin wiedt. De andere oma spint de wol op haar spinnewiel als Pelle haar koeien hoedt. Bij zijn oom de schilder vraagt hij om verf om zijn wol te verven. Oom lacht: ‘Zulke verf heb ik niet hoor; maar je mag bij de winkel aan de overkant van het meer terpentine voor me halen en voor de rest van het geld de goede verf kopen.’
Dus roeit Pelle naar de overkant, krijgt een puntzak blauwe verf en verft de wol helemaal blauw.

Voor kinderen van een jaar of vijf is dat een openbaring. Zo is mijn trui dus blauw geworden! Pelles moeder weeft een lap van de wol terwijl hij zijn zusje pap voert en de kleermaker naait daar een jasje en broek van. ’s Avonds is Pelles nieuwe pak klaar. De volgende dag trekt hij het aan. Pelle stapt naar zijn lam en zegt: ‘Dankjewel voor deze mooie kleren.’

Dit is misschien, wel een van de mooiste prentenboeken die ik ken. Zoals alle Beskows prentenboeken zou je de tekst en plaatjes ouderwets kunnen noemen. Maar ze zijn onovertroffen in hun vermogen de essentie van een tijdloos levensthema te raken: het spel van geven en nemen tussen mensen onderling en tussen mensen en de natuur om te kunnen voorzien in de meest basale levensvoorwaarden. Kleuters herkennen dit verhaal. Het beantwoordt aan hun verlangen te weten hoe de wereld in elkaar zit.

boek

vanaf 4 jaar

Amalia Baracs, Weleda Puur Kind, lente 2000, nr.5