VRIJESCHOOL – Kinderboekbespreking (20)

.

Patricia Wessels in Weleda Puur Kind, herfst 2004, nr.14

Voor een baby heeft veiligheid de geur van mama, die hem koestert, voedt, troost en sust. Maar ook het vertrouwen dat je als ouder hebt in jezelf, in je kind en in de goede afloop van de dingen, zorgt voor een gevoel van veiligheid. Pas als die basis goed is, kan de fysieke afstand tussen kind en ouder geleidelijk groter worden, zonder dat het kind onzeker wordt. Elke nieuwe stap in het loslaten kan spannend zijn voor kind en ouder. De eerste logeerpartij, kan zo’n mijlpaal zijn. Juist bij het inslapen, zijn kinderen vaak gehecht aan hun eigen ‘ritueel’: de vertrouwde stem van mama die een liedje zingt, haar manier van strelen bij het ‘welterusten-kusje’ en de juiste laatste woorden. Want om je aan de slaap te kunnen overgeven, moet je je veilig voelen. Het is heel wat als je ’s avonds voor het eerst moet inslapen in een ander huis, met onbekende geluiden in het donker en zonder papa of mama in de buurt. Leuk, omdat je al zo groot bent, en eng, omdat je nog maar klein bent.

Liselotje gaat logeren

Als je een kind wilt voorbereiden met een boekje, kies er dan een met een luchtige en vrolijke toon. Dat zal het vertrouwen dat logeren leuk is het meest ondersteunen. Zo’n vrolijk, ietwat hilarisch boekje in vlotte rijm, is bijvoorbeeld Liselotje gaat logeren. Liselotje is een prinsesje dat bij haar opa en oma gaat slapen. Niet zij, maar haar vader – die ook mee wil- krijgt de rol van het ‘kind’. Als hij na een leuke dag bij de kinderboerderij zit te gapen, moeten ze gaan slapen. Liselotje vind logeren heerlijk. ‘Maar de koning zegt heel eerlijk, ik ben toch een beetje bang, ’t is zo donker op de gang’. Samen met je kind lachen om die grote koning die ook de deur nog op een kier wil, werkt relativerend en geruststellend tegelijk.

Marianne Busser en Ron Schröder

Vanaf 3,5 jr.

Boek   Hier ook wat Liselotje nog meer doet