VRIJESCHOOL – Kinderboekbespreking (53)

In Weleda Puur Kind verschenen recensies van verschillende kinderboeken, vaak met een thema zoals deze:

Patricia F.Wessels, Weleda Puur Kind lente 2006 nr. 17
.

Ontdekkingsreizen dichtbij en ver van huis

Wanneer het weer warmer wordt, trekken veel mensen erop uit, de natuur in en tijdens de vakanties zelfs de wijde wereld in. Voor het jonge kind zijn verre reizen niet echt nodig. De verkenningen in en om het huis zijn al ware ontdekkingsreizen. Achter het kleine zit vaak al een hele wereld verscholen. Een kind vindt spelend een fantasierijke invulling voor wat hij tegenkomt. Een holletje in een boom kun je bijvoorbeeld onderzoeken door er iets in te stoppen. Je kunt er dingen in laten verdwijnen, of met een stokje voelen hoe diep het is. Een iets ouder kind zal zo’n holletje ook betekenis geven; het kan een vogelschuilplaats zijn, een elfenhuisje of de bewaarplaats voor een zelf bedacht geheim. Als in het voorjaar de tuindeuren weer open gaan, breidt de wereld waarin van alles ervaren kan worden, zich voor jonge kinderen al enorm uit.

Een echte wereldreis maakt De gouden bal in het prentenboek zonder woorden van Nicole de Cock. Een meisje krijgt een gouden bal, maar raakt hem kwijt aan een hond. De bal maakt door een estafette van grappige toevalligheden een reis door alle werelddelen en belandt ten slotte weer bij het meisje. In het voorbijgaan toont zich de kleurrijke wereld met uiteenlopende natuur en culturen. Van giraffe tot kangoeroe en van Eskimo tot woestijnvolk. Veilig thuis, op mama’s schoot, kan reizen in een boek al spannend zijn.

DE GOUDEN BAL

Nicole de Cock
Illustraties van de auteur