VRIJESCHOOL – Kinderboekbespreking (52)

In Weleda Puur Kind verschenen recensies van verschillende kinderboeken, vaak met een thema zoals deze:

Patricia F.Wessels, Weleda Puur Kind lente 2006 nr. 17
.

Ontdekkingsreizen dichtbij en ver van huis

Wanneer het weer warmer wordt, trekken veel mensen erop uit, de natuur in en tijdens de vakanties zelfs de wijde wereld in. Voor het jonge kind zijn verre reizen niet echt nodig. De verkenningen in en om het huis zijn al ware ontdekkingsreizen. Achter het kleine zit vaak al een hele wereld verscholen. Een kind vindt spelend een fantasierijke invulling voor wat hij tegenkomt. Een holletje in een boom kun je bijvoorbeeld onderzoeken door er iets in te stoppen. Je kunt er dingen in laten verdwijnen, of met een stokje voelen hoe diep het is. Een iets ouder kind zal zo’n holletje ook betekenis geven; het kan een vogelschuilplaats zijn, een elfenhuisje of de bewaarplaats voor een zelf bedacht geheim. Als in het voorjaar de tuindeuren weer open gaan, breidt de wereld waarin van alles ervaren kan worden, zich voor jonge kinderen al enorm uit.

Dat is ook de invalshoek in Kriebelpoten.

Daarin neemt Hans Post de jonge lezer mee op reis door het huis en de tuin van poes Lika. Terwijl de mensen nog liggen te slapen, gaat Lika in de vroege ochtend op avontuur en komt zij allerlei diertjes tegen, van mier tot roodborstje. Dieren die ieder kind in zijn eigen omgeving ook zou kunnen aantreffen en herkennen. Naast het lopende en rijk geïllustreerde verhaaltje over de poes, zijn er op iedere pagina kleine toegankelijke stukjes tekst over de leefwijze van de talloze insecten en beestjes rondom het huis. In die zin is het een meegroei-boek. Als de peuter straks wat groter is en insecten gaat vangen om eens goed te bekijken onder een vergrootglas, dan wordt dit boek opnieuw interessant.

KRIEBELPOTEN

Hans Post
Ill. Irene Goede