VRIJESCHOOL – Kinderboekbespreking (21)

.

Patricia Wessels in Weleda Puur Kind, herfst 2004, nr.14

Voor een baby heeft veiligheid de geur van mama, die hem koestert, voedt, troost en sust. Maar ook het vertrouwen dat je als ouder hebt in jezelf, in je kind en in de goede afloop van de dingen, zorgt voor een gevoel van veiligheid. Pas als die basis goed is, kan de fysieke afstand tussen kind en ouder geleidelijk groter worden, zonder dat het kind onzeker wordt. Elke nieuwe stap in het loslaten kan spannend zijn voor kind en ouder. De eerste logeerpartij, kan zo’n mijlpaal zijn. Juist bij het inslapen, zijn kinderen vaak gehecht aan hun eigen ‘ritueel’: de vertrouwde stem van mama die een liedje zingt, haar manier van strelen bij het ‘welterusten-kusje’ en de juiste laatste woorden. Want om je aan de slaap te kunnen overgeven, moet je je veilig voelen. Het is heel wat als je ’s avonds voor het eerst moet inslapen in een ander huis, met onbekende geluiden in het donker en zonder papa of mama in de buurt. Leuk, omdat je al zo groot bent, en eng, omdat je nog maar klein bent.

Welterusten, Beer Baboen

Ook Welterusten, Beer Baboen van Bette Westera is een op rijm geschreven logeerboek waarin Willem Wout met zijn knuffelbeer Baboen bij oma gaat logeren. Wout heeft het naar zijn zin, maar beer voelt zich onbehaaglijk, zeker als ze in bed zijn gestopt en het licht uitgaat. Hij ziet van alles in het donker en wil naar beneden. Willem Wout geeft hem een stevige hand en gaat de lange trap af naar oma:

‘Ik kan niet slapen, oma Antje, Beer Baboentje wil naar huis.’ ‘Ach die beren toch’, zegt oma. Ze verzint er iets op: ze gaan met z’n drieën in haar bed liggen. En dan kan de beer wel slapen. Peuters en kleuters zullen die beer wel begrijpen.

Doordat veel ouders beiden werken, zie je steeds vaker dat grootouders inspringen en bijvoorbeeld op een vaste dag in de week de verzorging van de kleinkinderen op zich nemen. Zo kan er een intensieve band met de grootouders ontstaan. Ook het huis van oma kan, net als de eigen omgeving, een vertrouwde plek worden. Veel kinderen zullen er genoegen aan beleven eerst een rondje door oma’s huis te maken voor ze gaan spelen Elke vertrouwde kamer wordt dan weer betreden en alles wat er leuk of mooi is opnieuw bekeken, aangeraakt en eigen gemaakt.

.

Bette Westera
Ill.: Suzanne Diederen